1. oktober 2015

Høst i hage og drivhus!

Ja, her kommer skrytebildene.. ;P
Dette er det første året mitt med drivhus, pallekarm, mini-kjøkkenhage, og staudebed, så dette måtte jo så klart dokumenteres! :) Interessen for dette har bokstaveligtalt blomstret de siste årene, men ikke før i år vil jeg si at jeg har lykkes ganske godt med prosjektet. Så denne sommeren har vært en opptur! :) Gleder meg allerede til våren igjen, men høsten og vinteren og pledd og stearinlys skal verdsettes til fulle først,altså! ;):)


Staudebed nr. 1. Stadene er fra to av mamma sine tanter i Hvittingfoss,
samt noen fra mamma og Mona. :)


Staudebed nr. 2.


Pallekarmen min kjære mann har snekret til meg!
Kledd med plast på innsiden, og hornbord oppå kantene. Den måler ca 130 x 240 cm.
I år hadde jeg rødløk og gulrøtter oppi, og selv om jorda var litt sur, og mye nedbør gav mosevekst, ble det da en fin avling forde :)
Til neste år skal jeg fikse bedre vern mot brunsnegler, som vi dessverre har mengder av, og som faktisk finner veien opp i pallekarmen også !



I midten av september hadde potetrisene visnet, og jeg gravde opp vel 110 små og megastore poteter, av de 22 Asterix settepotetene jeg satte i jorda 19. mai. Fordi jeg bare satte potetene rett ned i plenen, med aviser og høy oppå, syns jeg dette var en ganske så fin avling. Og i tillegg er jo jorda litt mer bearbeidet til å bli bringebær-bed til neste år.
Tok opp noen store fine gulrøtter og rødløk til middagen også!


2-åringen min er selvsagt en ivrig hjelper i kjøkkenhagen, og det er veldig koselig og meningsfull kvalitetstid sammen :)


Her er drivhuset vårt :) Tomater, agurker og paprika har vi i år. Håper druer mm også, neste år!
Lille N simpelthen ELSKER å "jobbe" med mamma i drivhuset, så det er bestandig masse bøtter og spader i "midtgangen" der. Men det er jo en del av sjarmen, og drivhuset fungerer fint som en sandkasse frem til mannen min får snekret opp en skikkelig en i hagen ;p




Fordi jeg kom litt sent igang med såingen i våres, er det fortsatt mye grønn kart i drivhuset, så vi får se hvor mye som rekker å modnes. Kanskje noen av paprikaplantene får komme inn i vinduskarmen, eller at vi setter på en varmeovn i drivhuset om natta, vi får se :)

PS: Legg merke til den hvite plastslangen langs drivhus-veggen...
Min kjære er praktisk og flink på mange måter, og syntes det var for ille at jeg skulle slite meg ut på å bære mange tunge vannkanner til drivhuset hver dag, så hva gjorde han?
Jo, han lagde likesågodt et automatisk vanningssystem til meg! Så nå hører vi vannpumpa skrur seg på kl 16.30 hver dag, og da fylles en stor plastdunke opp, og det skaper trykk som gjør at vann renner ut i slangen og vanner plantene gjennom små hull i plastslangen. Enkelt, og GENIALT!
Heldige meg, ikke store jobben å dyrke selv nå!!

Ha en forsatt fin kveld ! :)

- Christina -

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar