22. september 2015

Alpakkakofta snart ferdig !



Denne kofta er jeg stolt av! :)
Det har vært en laaaaang og omfattende prosess, men du så moro!
Jeg har nemlig spunnet alt garnet selv!!
- Det er fra 3 av alpakkane vi hadde fra våren 2012 til våren 2014; Beige ull fra Nancy, lys brun ull fra Bruno og mørk brun ull fra nydelige Alva. :)
Nancy var en av de 2 avlshoppene vi kjøpte, men Bruno og Alva ala vi opp selv.

Så.. Slik var prosessen:
Først måtte jo dyra ales opp, og så gikk jeg og ventet et helt år (!), for alpakkaer klippes nemlig kun en gang i året. Så jeg gikk rundt og sikla over ulla, og fikk god anledning til å følge med på hvordan sola gjennom sommeren bleket de brune tuppene, og gledet meg over at garnet jeg skulle spinne dermed ville få nydelige lyse sjateringer midt i det mørke brune.. mmm! -Herlig når naturen bestemmer fargene <3 p="">
Alpakka er en drøm å spinne av, og særlig babyalpakka, som denne ulla jeg brukte her! Det er vel ca 2 år siden jeg fikk ulla mellom fingrene, og ca ett år siden jeg begynte på kofta, så det kunne jo gått fortere;)
Men jeg har kosa meg, nyti håndarbeidet uten noe stress, og deilig er det, det er jo tross alt rekreasjon for meg, disse håndarbeidssyslene.. :)
 
Mønsteret har jeg designet selv, jeg har satt sammen 2-3 oppskrifter fra Drops, og hobbybøker jeg har, for å få det slik jeg ville, med rundfelt bærestykke og fiiiine åttebladsroser. 
Nå gjenstår kun å sy et par sømmer, klippe opp, strikke stolpene, og så feste tråder... og så er den FERDIG !!!!!!!

....Og nå som jeg endelig har fått spunnet opp mer Alva-garn til stolpene, er nå målet endelig i sikte!

Kofta er strikket i str 5-6 år, men er kanskje litt liten i størrelsen, så jeg håper Lille N kan begynne å bruke den neste år, da fyller han 3 :):)
Det lille som gjenstår blir koselige sysler utover høsten <3 p="">Og dere skal få se det ferdige produktet snaaaaaart :);)





Her skal det (først sys(!), og så) klippes opp!


Litt lang enda, men ettersom jeg har hørt, vokser de fort ;)
..Og jeg liker ikke å strikke ting som bare passer en kort stund.. ;p


Noah leker med garn som mamma har spunnet, og det er gøy ! Mer om garnet i et annet innlegg !
(Garnet er ikke leketøy til vanlig, men hva gjør man vel ikke for å få 2 åringen til å stå litt stille ??!? ;)


Det mørke brune garnet til høyre på bildet er nyspunnet nå, så da kan sluttføringen av kofta begynne !

Ha en god kveld videre ! :):)

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar