13. april 2012

Mer garn


Ja, her er den siste tidens produksjon av håndspunnet garn. To-tråds alt sammen, av tilsammen 4 ulike ull-typer (!). Det er altså: angora, alpakka, dalasau og villsau.

Først ut er et lite nøste av angora-ull fra min nyeste kanin Hårulf, som flyttet inn i låven for bare litt over en uke siden. Han er en sort angora-hann, dvs. han er sort i ansiktet, men ulla er grå. Dette nøstet er restene etter et par pulsvanter som har blitt til, skal se om jeg får knipset et bilde av de også.



Alpakka-garn, av ukardet ull som vi fikk med på kjøpet av dyra (!) Jeg hadde ikke kardemaskina hos meg på det tidspunktet, men bare måååtte teste det ut ukardet. Ble mykt og deilig, og faktisk jevnt, likevel :)



Blanding av Dala-sau og farget ferdigkardet ull kjøpt fra Søstrene Grene på jentetur til Stavanger i høst! Vet desverre ikke hva slags saueull det er, men freske farger er det hvertfall! Jeg kardet litt av flere farger sammen med den hvite ulla, og syns det ble et spennende resultat :)



Blanding av geit (mohair, med noen norsk-melkegeit-gener?) og Dala-sau. Ble glansfullt og røft - men hvis det skal bli votter, slik jeg har tenkt, trengs det nok et fleecefor, for det er en ørliten tanke stikkete.



I disse to hvite nøstene er dalasau og angora-ull kardet sammen, og resultatet ble herlig mykt og deilig! Tenker dette skal bli et sjal.. :)



Dette grå er en ganske myk villsau-ull fra en av sauene på Villsaugården i Sandefjord, hvor vi var på sommeravslutninga til Spinnetreffet i fjord .



Her er hele gjengen av nøster, som venter på å bli forvandlet til nyttig og fint tilbehør..




..men foreløpig syns jeg de gjør seg så fint i kurven...
Tror de skal få ligge der litt til, mens jeg koser meg med annen ull :)

3 kommentarer:

  1. Du er så flink! Jeg vil gjerne komme på kurs til deg :) xxx m

    SvarSlett
  2. Hehe, så koselig sagt :) Jeg er fortsatt amatør, har ikke holdt på mer enn ca 2 år. Men øvelse gjør mester, det er veldig moro med ull og garn! Velkommen til spinning hos meg!

    SvarSlett
  3. Hei Christina! Nå er det lenge siden forrige oppdatering! Jeg hørte rykter om at du hadde vært på Husfliden her i byen og investert, skal bli gøy å se resultater av hva du holder på med :)

    SvarSlett