11. mars 2011

Ny (gammel) hobby på gang!



Det har lenge kriblet i fingrene mine ved tanken på å lære å spinne..
Og etter at jeg i november fikk et lynkurs hos ei ivrig spinnerske jeg kjenner, nemlig Solvei Ellingsen fra Kodal (kjent som Ullveig ), har det nesten vært litt uutholdelig å ikke komme igang..
For jeg har nemlig en rokk - Min kjære kjøpte en til meg på loppis, og den var faktisk ganske så komplett. Jeg fikk hjelp til å fikse litt her og der, og det gjenstod bare noen småting som min kjære skulle ordne.
Men midt oppi flyttinga måte nødvendigvis "the last finish" på rokken bli litt nedprioritert..
Og dermed har det ikke skjedd stort. Før nå!
I dag har min kjære kjære mann tatt med rokken ut på snekkerverkstedet og fikset den! =)
Så nå er det håp nå!

Dette er rokken min og jeg, rett etter at den var fikset! Sååååå glad... =D

En minor detalj er bare det at jeg ikke husker helt hvordan alt var, siden det er 4 mnd siden sist. Men har bestilt en spinnebok, "Start Spinning" på Spinnvilt, og har jo folk å spørre, så nå gleder jeg meg masse masse til å komme igang!!

...Tenk å kunne spinne sånne nøster som det her...
*drømme drømme*
...Og så strikke noe av det etterpå!
Foto: Spinnvilt.no

En annen minor detalj er at jeg ikke har hatt no ull å spinne av..
MEN, det er heller ikke no problem lenger - for gjett hvem som flyttet inn i låven tidligere i uka?
- Jo, det var nemlig villsauene Frida og Lita!! Kan man ha mer flaks?!

Det var noen som spurte om besøksgården kunne "adoptere" dem, og det passa fint inn i
"nye-dyr-på-gården"-planene. Så nå står de der ute i låven, helt utrolig fulle av masse flott ULLLLLLL! =D

Dette er et bilde at villsau som jeg fant på nettet. Denne ulla er visst lett å begynne med for nybegynnere også :) (Bilder av Frida og Lita kommer seinere.)

Villsau fra Nesseby. Foto: FM Finnmark
Foto: FMLA i Finnmark.
Frida er lys, mens Lita er mørk grå, så her kan det mikses og trikses med naturlige nyanser. Og hvem vet, kanskje jeg kan prøve meg på litt ull-farging etterhvert også :)
Men klarte ikke dy meg, måtte bare bestille bittelitt farget pelsull i rosa og sjøgrønt fra Spinnvilt, så har jeg litt å starte med ;)

Jeg gleeeeder meg så fantastisk mye!

Har "bestilt" håndkarder fra Løkeberg Antikk i Åsgårdstrand, og tror jeg kan hente de til uka.. Jeg vet det er slitsomt med håndkarder i lengden, men må liksom prøve det før jeg eventuelt - på sikt - kan få meg en kardemaskin.
Så nå er det faktisk ganske så klart til å starte så smått... :)

Fortsettelse følger... XD

2 kommentarer:

  1. Velkommen til spinning, da, og jeg må bare si at dette er faktisk en fin start! :-)

    SvarSlett
  2. Takk for det! Ja, nå er jeg igang, var hos ei venninne og spant i går faktisk, fikk prøve angoraull - så utrolig mykt og moro! Gøy med norskt tradisjonshåndtverk! =)

    SvarSlett