31. mars 2011

Håndtein og Frida-garn

Kjøpte meg en billig håndtein fra spinnvilt.no, og så prøvde jeg meg litt på uvaska ull fra Frida.


Moro med håndtein, det er en urgammel tradisjon - Tenk, alle de fine klesplagga vi hører om i Bibelen, tøyet til de egyptiske mumiene, seilene til vikingskipene - de er alle vevd av håndspunnet garn fra håndtein!
Den er grei å ta med seg, billig, tar liten plass og alt..
MEN - det går så mye mye fortere på rokken...!
Så for utålmodige sjeler som meg er nok rokken litt mer fristende :)

Spant også litt på rokken, og sånn ble det:
Fibrene er så lange og fine, så det er lett å få det ganske jevnt, selv for en nybegynner :)

Den lukter jo ganske sau, kan du si.. Også er den ganske feit å jobbe med.
Så jeg må innrømme det er mer moro å spinne av ulla fra Lita, som jeg vasket med mye møye og strev før jeg spant av det. Så det får nok bli enda en ull-vaskedag snart :)

Slik ser Frida ut nesten uten ull.
Stakkars nakne kroppen - godt det vokser ut gradvis nå..
PS: Sjekk magen = lille lammet !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar