2. oktober 2009

Minigris-fødsel!



Nå har endelig Vesla blitt minigris-mamma! Se på den søte lille grisen vår! Jeg skal fortelle..:

Det hele begynte i 15.30-tida onsdag. - Svigerfar oppdaget plutselig en nyfødt minigris i halmen hos Vesla, og så var det hele i gang.. Jeg, som hadde fått det ærefulle oppdrag å være jordmor, ble oppringt på flekken, og syklet i en fart bort på gården! Jeg hadde en litt romantisk forestilling av en grisefødsel, så liksom for meg at en 5-6 unger ville pluppe ut som perler på en snor nærmest.. Men fødselen varte nok litt lenger enn som så; neste ungen kom ikke før flere timer seinere..
Midt oppi det hele skulle vi ha middagsgjester! Hadde endelig fått bedt Ole Jørgen og Per Olav, og jeg hadde store planer, og skulle på butikken og handle siste rest. Men noen handletur ble det ikke tid til, nei. Måtte låne 3 poteter og en halv liter melk av svigermor, så fikk det stå til!
På onsdag kom det to unger, og flere ble det ikke. Den ene døde, men den andre så fin ut. Vesla var litt uvøren, og vi begynte å frykte at ho skulle skade den..; Vi valgte å overta omsorgen for ungen i hvertfall ett døgn, til Vesla hadde roet seg litt.
Jeg fikk spørsmål om jeg ville bli "grisemamma". Et overflødig spørsmål, syns nå jeg! En stor trekasse ble fylt med halm, og plassert i stua vår. Vi fikk med morsmelkerstatning, flaske, jerntilskudd, varmelampe, og mange gode råd fra svigermor - firebarnsmor, og tidligere geitekilling-oppfostrer!

Så nå sitter jeg her da.. Hører små grynt og ustøe skritt i halmen. Håper den legger seg rett under varmelampa, tenker jeg - Denne her må ikke dø! Det er jo snakk om liv eller død, og jeg har fått det ansvarsfulle oppdrag.. Titter bort til kassa nå og da. Følger med på klokka, må ikke glemme å mate! Er egentlig litt trøtt i dag; vært oppe to ganger i natt for å gi nurket melk. Ett døgn har gått, og vi skal sette den tilbake til mora i dag. Vesla virker mye bedre. Det er nok det beste for ungen å komme tilbake til moren sin, selv om det er koselig å ha den her..



Her gir jeg grisen litt morsmelkerstatning med sprøte.
Den har ikke vendt seg til flasken ennå, og trenger mye næring nå, derfor spøryta..
Får faktisk bruk for sykepleier-kunnskapen!



Denne kjekke grisen er Svor, faren til ungene.
Skikkelig tøffing, hanekam og greier =P

3 kommentarer:

  1. Åååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååå, Christina så søt den er!!! ..Sikker på at du ikke vil omgjøre dette til en dyre-blogg istedet, og poste gjevnlige bilder av lille Nøffe når den vokser opp??! :) Slike historier fra naturen varmer mitt ellers så kalde, akademiske, storbyhjerte, så vær snill å post flere bilder når du kan! LoveM

    SvarSlett
  2. å hælledussen! Så søt!jeg vil også ha en..heldige du, minigrisemamma! kos dere med nurket og håper han/ho vokser opp og blir like tøff som pappan sin.. :)

    SvarSlett
  3. Hehe, var det du som var så engasjert Marion? Visste ikke om den store iveren etter minigriser ;P Så moro at du likte den! Ja, er den ikke helt utrolig skjønn, en hjerteknuser! Skal med glede poste flere bilder etterhvert, kanskje ett med sløyfe til og med! ;D Kan sikkert legge inn noen bilder av de andre små søte dyra på gården også, hvis det ville glede ditt ellers så kalde, akademiske storbyhjerte...? =) Og takk for navne-tips - skal lufte det for Arve om ikke nurket kan hete lille Nøffe =) Pig, Piggy, Bacon eller Kotelett er andre forslag - får se hva det blir til! Camilla: Ja, vi håper alle at nurket skal bli like tøff som han Svor :) Han tar kaka, rett og slett! =)

    SvarSlett